Az elmúlt egy évem keto diétán – Összefoglaló!

Többen faggattatok mostanság, hogy hogyan viselem a keto diétát, és hogy mégis milyen diéta az, ahol bacont eszem kétpofára, úgyhogy gondoltam, írok egy kétrészes összefoglalót. Az első részben az elmúlt egy évemről számolok be, a másodikban pedig a keto, illetve szénhidrátszegény diéta alapelveiről.

Nem egy klasszik tűzijátékos-fanfáros sikersztori kikerekítése a célom, csak egy helyzetjelentés, hogy hogy állok most így kerek egy év után, és hogy mik az eddigi tanulságok. Vannak, akik gyorsabban fogynak, mások stagnálnak, valakinek egyáltalán nem jön be ez a diéta – mindenkinek egyedi a teste és az útja. A következőkben összefoglaltam az enyémet:

Miért kezdtem: Egy eléggé akut gerincsérvvel küzdöttem vagy 2 éven keresztül, ami annyira fájt, hogy pár hónapig járni is alig tudtam, konkrétan húztam magam után a lábam. A mozgásszegény életmód és az örömforrásként kezelt kaják mellett nem meglepő, hogy felpattant rám 20 kiló. Persze ez akkortájt sokáig egyáltalán nem érdekelt. Két dolog foglalkoztatott: hogy megússzam a gerincműtétet, és hogy legyen legalább pár órányi fájdalommentes időszakom, mert ez a konstans fájdalom már nagyon meggyötört lelkileg is. Éjszakai sírások, szevasztok! Aztán több kudarcos megoldási kísérlet után elkezdtem egy szuper gyógytornaklinikára járni, ahol nagyon lassan, de javult a sérvem okozta fájdalom. A nagyon lassant úgy értem, hogy hónapok alatt 😀 Közben rájöttem, hogy az ám jó nagy kicseszés szegény gerincemmel, ha még ezt a plusz 20 kilót is cipelnie kell álló nap magán – olyan, mintha egy óvodás gyereket hurcolnék naphosszat! Ezért vágtam bele igazából, hogy javítsak a gerincem állapotán. A távoli, pislákoló remény, hogy esetleg megint beleférek a régi ruháimba, úgyszólván másodlagos volt 😀

Miért pont a keto diéta: A tisztán kalóriadeficitre alapozó, de szénhidrát-domináns (zabkása, főtt rizs, bulgur, gyümölcsök és társaik) diéták nekem korábban nem jöttek be, csak pár hónapig tudtam őket tartani, és közben FOLYAMATOSAN éhes voltam. Szóval amikor elhatároztam, hogy najóvanakkó diéta lesz, akkor már előre a hátam közepére kívántam ezt a folyton éhes és energiahiányos állapotot. A keto diétáról viszont több – főleg külföldi – oldalon olvastam, hogy egyrészt nem éhezel közben, másrészt élettanilag is számos szuper hatása van a súlyvesztésen túl, például a szervezetben lévő gyulladásokat sok esetben képes csökkenteni. Az első gondolatom így is az volt, hogy “Ezt az eszement baromságot!” Aztán a második is 😀 Aztán arra jutottam, hogy kipróbálom, mert mit veszthetek vele. Az volt a végső érv, ami után elhatároztam, hogy tényleg beleállok, hogy olvastam, miszerint állítólag az agyi tevékenységet és memóriát is fokozza. Na ez kell nekem!

Hogy mi is a keto diéta: Röviden-tömören egy olyan diéta, ami szigorúan visszavágja a napi szénhidrát-bevitelt, így a test rá van arra szorulva, hogy a kiapadt glükózraktárak helyett a másik energiaforrásból, a saját zsírból pörgesse a rendszert – azaz téged. Ha hallottad már kismama ismerősödtől szörnyülködve, hogy írnia kell a napi szénhidrát-fogyasztását, és csak napi 160 g-ot ehet – na hát ez a keto szemszögéből maga a szénhidrátparadicsom 😀 A szigorúbban vett keto napi maximum 20 g szénhidrátot enged meg, valamelyik iskola napi 30-50 g-ot is (persze testsúlytól és aktivitási szinttől függően) Csak összevetésképpen: egy fehér lisztből készült zsömle átlag szénhidráttartalma nagyjából 32 g. Egy közepes alma kábé 18 g-ot tartalmaz. Krumpli, rizs, tészta, liszt, cukor felejtős. Még a barnalisztek is. Még a zabpehely is. Még a bulgur is, pedig azt eleve ki akarná enni. Ha ezen a szénhidrátlimiten felülre merészkedsz hosszabban, az már a low-carb, azaz szénhidrátszegény diéta kategóriájába esik, ekkor már valószínűleg kiesel a ketózis állapotából (az az, amikor a zsír az üzemanyag). Persze ha fogyás céljából használod, és főleg ha nagy súlyfelesleggel rendelkezel, akkor ezzel a lazább low-carb diétával is nagyon látványos hatást tudsz elérni. Ha viszont egyéb élettani hatása miatt csinálod a ketót, akkor szigorúan kell magad tartanod hozzá. A diétáról részletesebben, hogy miért is élvezhető ez hosszú távon, annak ellenére, hogy szigorúnak tűnik, a következő okoskodós posztban számolok be 🙂

Na de akkor mit lehet enni??? Húst, tojást, zsírt minden mennyiségben, mellette zöldségeket (kivéve édesburgonya, répa és még pár, ami a föld alatt terem, és édeskésebb), magvakat, bogyós gyümölcsöket, tejtermékeket, és még sok egyebet. Szóval van választék rendesen! És egy kis kreativitással nem is válik unalmassá. Tulajdonképpen erről szól ez a blog is 🙂 Az itt olvasható receptek mindegyike beilleszthető a szénhidrátszegény diétába, többségük a keto diétába is. Az étkezési alapelvekről is hosszabban írok majd a következő posztban.

Mik az eredmények: A legszembetűnőbb eredmény ugye a testsúlyvesztés. Kábé félév alatt vesztettem 14 kilót, azóta szintet tartok, de most majd megint rá akarok kapcsolni. Emellett amikor tényleg a ketózis állapotában vagyok (ez, ha jól tartod a diétát, pár hét alatt beüt), akkor hihetetlenül megugrik az energiaszintem, egyenesen túlpörgöm magam, ami életem első 35 évében mondhatni 0%-ban volt jellemző 😀 Mint említettem, beszámolók alapján van, akinek a memóriája is javul, de hát nálam az van, hogy ha a nullát megszorzod bármennyivel, az akkor is nulla marad. (Bocsi, emberek, akiknek huszadjára is bemutatkozom!!)

A legmeglepőbb változás: Nekem a menstruáció világéletemben egy napos görcsökkel, szédüléssel és gyengeséggel járt, volt idő, hogy napi 2 Cataflammal tudtam csak elviselni a napot (a környezetem meg engem). Namármost: azóta nem hogy nem fáj, de még magamhoz képest is jobban teljesítek azon a pár napon! És amikor pár hétre meglazul a diéta, azaz több szénhidrátot eszek, abban a hónapban rögtön megint elkezd fájni és görcsölni :((((( Amúgy csomó sikersztorit olvastam neten, hogy a PCOS-en is javított, és a teherbeesést is megkönnyítette – de mivel nálam ezek nem aktuális témák, úgyhogy ha téged ezek érintenek, akkor érdemes szakavatottabb ketós forrásokat felkutatni ez ügyben.

Miket mérek: A népszerű gyakorlattal ellentétben nem tesztelem a vizeletben lévő ketontesteket, valamelyik iskola szerint ha tényleg ketózisban vagy, akkor egy idő után ezzel már úgysem tudod ellenőrizni magad. Ennyire nem értek a biológiai okosságokhoz, de nekem az a legfőbb visszajelzés, hogy hogyan érzem magam a bőrömben. Emellett csináltattam az elején testzsírszázalék-mérést, csak hogy lássam, honnan indulok. Az eredmény: elszomorító :DDDDD Van az a típus, amit az angol úgy hív, hogy “skinny fat”, azaz súlyra nem nagyon túlsúlyos, csak hát ugye azt a súlyt kevés izom és sok zsír adja ki. Na. Hát ez lennék én 😀 Majd nemsokára újra méretem magam, hogy a diéta és az edzések milyen változásokat hoztak ebben a tekintetben. Amit még ellenőrzök: nem árt néha készíttetni egy nagylabort. Én most kerek egy év után elcsattogtam egyre, hogy a sok hús és zsír nem rúgott-e bele két lábbal a koleszterin- meg egyéb értékeimbe. És nagyon boldogan konstatáltam, hogy minden értékem nemhogy határon belül van, de egyenesen a középértékhez tendál.

Mik a hátulütők:  Az első pár nap az fos, ezt kár tagadni, főleg ha előtte szénhidrátfüggő voltál. Úgy kell felfogni, hogy a tested most jön le a szénhidrátról, kábé mint a láncdohányosé a nikotinról. Szédülsz és nyomott a hangulatod.  A jó hír az, hogy ha ezen átlendülsz, utána viszont eufória. Ja és még valami. Az alkohol. Az nagyon beüt. A kevés is. Két fröccs, és már támolyogva hívom a taxit – este 8-kor 😀 Ami még hátulütő, és ez furán hangozhat, a gyors fogyás. Az van, hogy ha nagy túlsúlyból fogysz, elmúltál 30, vagy egyszerűen csak szarok a génjeid, akkor a bőröd nem tudja követni a térfogatváltozást, magyarán mondva ráncos lesz, mint egy leeresztett lufi. Lehet javítani kollagén peptidekkel, masszázzsal, szaunával meg egyebekkel, és reménykedni, hogy pár hónap alatt rendeződnek a dolgok.

Csalások:És ilyen hosszú ideje bírod csalások nélkül?” Ho-ho-hó, hát az a helyzet, hogy nem 😀 Pontosabban úgy vagyok vele, hogy vannak alkalmak, amikor beáldozom a diétát azért, hogy megkóstoljak valamit, amit ritkán van alkalmam enni. Ilyen alkalmak például az utazások, mert hát a vietnami faluban sem utasítottam vissza a helyi néni főztjét, hogy vigye előlem a csodálatosan illatozó, sok fűszeres rizslapos tekercsét. Néha van olyan, hogy egy-két hétig lazábban eszem: belefér egy-pár szelet kenyér vagy épp rizs, de tudván tudva azt, hogy aztán majd úgyis visszatérek a szénhidrátszegényebb üzemmódba. Eddig bevált.

A legfárasztóbb része a diétának: Amikor még egy év után is ugyanúgy tukmálnak halálcukros kajával, és szörnyülködnek azon, hogy mit eszem 😀

Mozgás:  Szóval a gerincem állapota is csodásan javult, pár kisebb visszaeséstől eltekintve! A sérv tüneteit abszolút nem érzem, és sokkal könnyebben mozgok. Tavasszal utamra bocsátott a gyógytornász, hogy mostantól óvatosan, de sok mindent edzhetek. Azóta egy személyi edzőhöz járok, akinek gyógytornász képesítése is van, hogy egy gerincsérvhez értő ember kezei között legyek. Nagyrészt súlyzós, TRX és funkcionális edzésgyakorlatokat csinálunk, mellette megvan az átlag napi 10 000 lépés, hétvégente pedig túrázás Ádámmal. Nyilván nem olyan gyors így a fejlődés, mintha teljesen egészséges gerinccel csapathatnám, de nem sietek sehová, csak ne fájjon a hátam 😀

Meddig akarom folytatni: Egyelőre még úgy érzem, hogy nagyon sok potenciál van ebben az életmódban, szóval eszembe sem jut abbahagyni, maximum egy lazább low-carbot folytatni 🙂 Konkrétabb célok pedig: még olyan 5 kg testzsírt leadni, közben pedig szépen izmosodni.

Mit akarok még mondani itt a végére: Igyekszem tisztázni, hogy itt nagyrészt a saját tapasztalataimról számolok be – sem szakmai hátterem nincs, sem olyan mennyiségű időm-erőforrásom, hogy egyfolytában külföldi szakirodalmat és orvosi kutatásokat bújjak, úgyhogy általános érvényű megmondásokat csak óvatosan és kis mennyiségben teszek 😀

Na sok volt a pofázás, a végére jöjjön a kiinduló/jelen állapotot mutató fotó összehasonlítás (nem szeretem azt írni, hogy előtte/utána, mert nem a dolgok “után” vagyok, hanem közben). Ha pedig kérdésetek van, kérdezzetek bátran itt, a Facebook oldalamon vagy Instán!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.